Okulumuzda her yıl çeşitli temalar çerçevesinde gerçekleştirilen Bilim Tarihi projesi, tarihte önemli buluşlara imza atan bilim insanlarının gerçekleştirdikleri deneyleri ve icat ettikleri modelleri o zamanın koşullarıyla tekrar canlandırmayı konu almaktadır. Öğrencilerimizin bu çalışma ile, bir bilim insanının önemli bir buluşa imza atarken geçtiği aşamaları tecrübe etmeleri sağlanmakta ve onları birer bilim insanı olabileceklerine inandırmak amaçlanmaktadır. Okulumuz ev sahipliğinde yedincisini gerçekleştirdiğimiz geleneksel bilim tarihi projesinin bu yılki teması ‘19. yüzyılda bilim’dir ve katılımcı öğrencilerimiz çalışmalarını bu tema çerçevesinde gerçekleştirmiştir. Her yıl çeşitli Fransız liselerinin katılımıyla zenginleşen proje çalışmamıza bu yıl Saint Joseph İstanbul, Saint Benoit, Sainte Pulcherie, Küçük Prens ve Ankara Tevfik Fikret liselerinin öğrencileri çalışmaları ile bizleri onurlandırmıştır.
Proje kapsamında öncelikle Marmara Üniversitesi mezunu ve bilim tarihi uzman öğretmeni Zeynep Neslihan Alışır tarafından projeye katılan öğrencilere çeşitli formasyonlar verilmektedir. Öğrencilerimiz bu süreçte bilimin doğası, bilim tarihi ve bilimsel araştırma basamaklarını konu alan eğitimler almaktadır. Okulumuz biyoloji, kimya ve fizik kulüp dersleri çerçevesinde gerçekleştirilen çalışmada öğrencilerimiz seçilen temaya uygun bilimsel çalışmaları araştırmakta ve proje konularına karar vermektedir. Seçilen bilimsel icat veya deney üzerine uzun soluklu bilimsel bir araştırma ve çalışma sürecinin ardından bilimsel modeli veya deneyi aslına uygun şekilde yeniden canlandırmaktadır. Araştırma sürecinde öğrencilerimiz, icadı veya deneyi gerçekleştiren bilim insanının biyografisini, çalışmanın gerçekleştirildiği dönemin şartlarını, çalışmanın gerçekleştirildiği ülkenin o dönemki koşullarını, modelin veya deneyin gerçekleştirilmesinde kullanılan materyalleri, modelin boyutlarını tüm detayları ile araştırmaktadır. Bu süreçte her türlü bilgiye kolaylıkla ulaşamayan öğrencilerimiz, bilimsel modelin günümüzde sergilendiği müzeleri tespit ederek mail yoluyla da çeşitli bilgiler edinmektedir. Modelin, varsa, patent numaralarından veya bilim insanlarının o dönem yayınladıkları bilimsel makalelerden de yararlanarak araştırma süreçlerini zenginleştirmektedirler. Öğrencilerimiz araştırmaları sonucunda elde ettikleri bilgiler ışığında modelin veya deneyin yeniden canlandırılması aşamasında, icadı gerçekleştiren bilim insanının o dönem kullandığı malzemelerin aynılarını aynı boyutlar ile birebir kullanarak modelin bir replikasını hazırlamaktadır. Öğrencilerimizin tüm bu araştırma ve icat süreçlerini özetleyen belgeseller de tüm çalışma yılı boyunca çekilen videolar ile hazırlanmaktadır.
Okulumuz ve katılımcı Fransız liselerinin biyoloji, kimya ve fizik kulübü öğrencileri uzun soluklu bilimsel bir araştırma ve çalışma sürecinin parçası olmakta ve aslına uygun hazırlanan proje modellerini okulumuzun Jeanne D’Arc sergi salonunda gerçekleşen geleneksel bilim tarihi sergisinde sergilemektedirler. Öğrencilerin çalışma sürecini anlatan belgeseller de aynı gün Marmara Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesi öğretim üyelerinin de içerisinde bulunduğu davetlilere gösterilmektedir. Katılımcı tüm öğrenciler sergi açılışında Saint Michel tarafından kendilerine verilen sertifikaya sahip olmaktadırlar.
Saint Michel Bilim Tarihi Projesi’ni konu alan bilimsel makale birçok ulusal ve uluslararası kongrelerde sunulmuştur. Makale, Karadeniz Teknik Üniversitesi 12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 2017 International History, Philosophy, and Science Teaching Group (IHPST) Biennial Conference, Esera (Dublin) 2017 ve Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi II. Uluslararası Felsefe, Eğitim, Sanat ve Bilim Tarihi Sempozyumu’nda sunulmuştur.
Projeye gönüllü katılım sağlayan ve bu çalışma sürecini başarı ile tamamlayan tüm katılımcı liseleri ve Saint Michel öğrencilerimizi gönülden kutlarız. Bilim insanı olma yolunda ilk adımı atan tüm öğrencilere başarılar dileriz.