Artırılmış gerçeklik ve Eğitimde oyunlaştırma stratejileri

Artırılmış Gerçeklik, ” Réalité augmentée ” kelimesinin türkçe karşılığından gelen günümüzün en popüler konularından birisidir. Artırılmış gerçeklik(RA),sanal ortamdaki materyallerin içinde yaşadığımız gerçek dünyaya adapte edilmesidir.

Bir başka deyişle artırılmış gerçeklik cihazların cisim tanıma özelliği kullanılarak, sanal nesnelerin gerçek görüntülerin üzerine bindirilmesine denir. Bu teknolojiden faydalanabilmeniz için; bulunduğunuz ortamda internet erişiminin ve elinizde artırılmış gerçekliği tanımlayacak cihazların (akıllı gözlük, akıllı telefon ya da tablet) bulunması gerekir.

Oyunlaştırma (ludification) ise oyun felsefesinin oyunsal düşünmenin ve oyun mekaniklerinin oyun-dışı alanlarda, motivasyonu arttırmak ve kullanıcıları problem çözmeye teşvik etmek için kullanılmasıdır.

Oyunlaştırma etkinliğinin asıl amacı Matematik ünite kazanımlarının tekrarı ve uygulamalarının yanısıra öğrencilerin işbirliği, insiyatif alabilme ,araştırma ve medya okuryazarlığı becerilerini geliştirmektir.

21.yüzyılın sınıflarında artırılmış gerçeklik uygulamaları yardımıyla basit ama aynı zamanda nitelikli ders etkinlikleri yaratabilmek mümkündür.Sizlere 9.sınıflar düzeyinde gerçekleştirilen bir Matematik oyun etkinliğimizden bahsetmek istiyoruz. Tabletinizi elinize alıyorsunuz ve bir de bakıyorsunuz ki sınıfın ortasında havada asılı duran üç boyutlu kocaman bir küre.Üzerinde bir takım resimler  ve şifreler.Oyunu kazanabilmeniz için küreyi dikkatli incelemeniz gerekiyor.Kürenin etrafında 360 derece dönmeniz yetmiyor aynı zamanda kürenin aşağı ve üst kısımlarına da bakmanız gerekiyor.Hatta oyunu kazanmanızı sağlayacak en önemli ipucu kürenin en altında gizli. Bu ipucunu bulabilmeniz için yerde sürünmeniz bile gerekebilir.Ekip arkadaşlarınızla sürekli koordinasyon içerisinde bulunmazsanız ilerlemeniz mümkün olmuyor . Yapmış olduğumuz 50 dakikalık bu etkinlik çerçevesinde teknolojinin üretken  kullanımı konusunda da öğrencilerimize ilham vermeye çalıştık. Öğrenciler keyifli bir ders ortamında problem çözme becerilerini geliştirdiler.